Woensdag 21 maart

Deadlines

Het is vanochtend druk in de arena. Omdat een aantal docenten afwezig is, zitten alle leerlingen van jaar 9 samen in deze ruimte i.p.v. in hun basisgroep. Er zijn drie docenten aanwezig en zodra een van hen, Anton, het woord neemt wordt het stil. Het is blijkbaar belangrijk wat Anton te vertellen heeft want iedereen zit aandachtig te luisteren. Ik heb aanvankelijk geen flauw idee waar het over gaat maar als ik opeens een aantal keren het woord deadline hoor, spits ik mijn oren.

Deadlines bij de themavakken blijken ook hier een constant punt van aandacht en discussie te zijn en het is een van de vele dingen waarvan ik zou willen weten hoe dat hier wordt georganiseerd. Ik spreek na de ochtendbijeenkomst kort met Anton en gelukkig heeft hij in de middag tijd om hier wat dieper op in te gaan.

Cijfers, schema’s, formats en roosters zijn niet echt mijn ding, maar spreken met Anton over dit soort zaken is zeer verhelderend. Hij legt mij goed uit hoe er op deze school wordt gezorgd voor een goede balans tussen de tijd die leerlingen moeten besteden aan de tredevakken en de themavakken. Voor een groot gedeelte heeft men de oplossing gevonden in de workshop; leerlingen worden geacht een minimum aantal minuten workshop in te plannen voor bepaalde vakken (En 100 minuten, Zweeds 180 minuten, wiskunde 100 minuten). Er zijn vaste ruimten voor de verschillende workshops. De workshops voor Zweeds, Engels en de moderne vreemde talen (Frans, Duis, Spaans) zijn b.v. op de tweede verdieping. Ook het aantal sessies dat per vak gegeven moet worden ligt vast en worden ook voor het hele jaar in het rooster vastgezet.

Uiteraard is de oplossing niet uitsluitend te vinden in organisatie. Onderling overleg, samenwerken en bereidheid tot het sluiten van compromissen zijn minstens zo belangrijk. Anton geeft ook heel duidelijk aan dat er ook op deze school voortdurend wordt gezocht naar oplossingen en dat zaken niet, zoals Harold het vaak treffend zegt, in beton zijn gegoten. Het stelt mij enorm gerust dat er zelfs in deze goed geoliede machine sprake is van een permanente zoektocht.

De directeur van deze school, Bjorn, is momenteel in Nederland voor de KED conferentie. Vanochtend kreeg ik via Madelief Keijser het verzoek om morgen, ergens tussen 16.00 en 16.30 uur, via een facetime verbinding samen met Sofia iets te vertellen over het Teachers Exchange Programme en onze ervaringen. Uiteraard gaan we dit doen. Spannend!!!!!!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *