Maandag 19 maart

Deze week verkeert mijn collega Marij Wijnands, docent Engels en FLE, in Zweden. Ik plaats haar mail aan mij integraal in deze blog. Wie weet wat voor bijzondere ervaringen zij opdoet deze week ….

A Swedish Odyssee

Begin van dit schooljaar werd mij gevraagd of ik er iets voor voelde om deel te nemen aan een uitwisselingsprogramma met een Kunskapsskolan in Zweden. Uiteraard was mijn antwoord een volmondig “ja” en al snel werd ik in contact gebracht met Sofia Frey, een jonge, Zweedse docente Engels. Afgelopen november heeft Sofia onze school bezocht en heb ik met haar een week lang samengewerkt en heel veel uitgewisseld over het Kunskapsskolan concept. Nu, bijna 5 maanden later, ben ik in Zweden en mag ik een week lang ervaren hoe het is om in deze school als docent Engels te werken.

Het is -5 graden als ik samen met Sofia om 7.35 uur de parkeerplaats van de school oprijdt. De afgelopen 20 minuten, op weg hier naar toe,  heb ik mij vergaapt aan het bevroren meer en aan de veelal houten huizen die her en der verspreid liggen tussen de naaldbomen; alles straalt een zekere rust uit. Het is op dit vroege uur ook nog heel rustig in het schoolgebouw. Langzaam druppelen de docenten binnen en om klokslag 8 uur begint het teamoverleg. Björn, de directeur opent de bijeenkomst, heet mij in feilloos Engels hartelijk welkom en geeft vervolgens aan dat de rest van de bijeenkomst in het Zweeds zal zijn. Ondanks deze taalbarrière is het mij duidelijk dat de weekplanning en met name de sponsorloop van komende vrijdag de voornaamste agendapunten zijn.

Deze ochtend staan er voor Sofia geen docent gestuurde sessies op het rooster maar is zij aanwezig in workshoptijd om hulp te bieden aan leerlingen die, middels het noteren van hun naam op het grote witte bord hebben aangegeven dat zij “iets” willen. Dit “iets” varieert van het verkrijgen van feedback op een artikel dat ze in het Engels hebben geschreven tot korte uitleg over het verschil tussen much en many. Ook is er een aantal leerlingen dat heeft aangegeven een trede te willen afsluiten d.m.v. een korte mondeling  presentatie. Leerlingen zijn gewend aan bezoek van docenten uit het buitenland en vinden het geen enkel probleem als ik hen feedback geef of help bij een bepaalde tekst of oefening.

Na de lunch nemen Sofia en ik de lessen door die we deze week samen zullen verzorgen en verdelen de taken. Ik verheug mij erop om de leerlingen van groep 9 (15-16 jarigen) tijdens lessen luistervaardigheid  kennis te laten maken met TED speeches omdat dit iets is waar ze nog niet eerder mee hebben gewerkt.

Deze eerste schooldag eindigt om 14.30 uur en Sofia en ik maken van de gelegenheid gebruik om een bezoek te brengen aan Gotenburg. Dit is wat we noemen het nuttige met het aangename verenigen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *