Elke leerling een eigen coach

Eigenaarschap, relatief veel keuzevrijheid en een persoonlijke coach. Met deze gedachten startten we september 2016 met GPL. Hoe geven we invulling aan de coaching?

Hoe werkt het?
Elke leerling op het SMC heeft wekelijks een coachgesprek van vijftien minuten. Maakt niet uit of de leerling het goed heeft gedaan of minder goed. De leerling reflecteert op de vorige week gestelde leerdoelen, bespreekt mogelijke leerstrategieën en bekijkt wat nodig is om nieuwe leerdoelen te behalen. Tevens wordt de planning van die week doorgenomen en gekeken welke vakken extra aandacht nodig hebben. Docent Monique Verhoef: “Door de coachgesprekken krijgen leerlingen steeds meer verantwoordelijkheid. Niet alleen heeft de leerling meer inzicht in zijn eigen leerproces, de leerling voelt zich hier ook eigenaar van.”

Roostering
Om de coachgesprekken mogelijk te maken is iedere ochtend tussen 8:45 en 9:45 uur tijd geroosterd voor coachgesprekken. Elke docent heeft gemiddeld 16 leerlingen om te coachen. De ruimte voor deze coachgesprekken wordt gecreëerd door de hele dagindeling te veranderen. Na de coachgesprekken hebben alle leerlingen een ochtendprogramma met een bijeenkomst van de basisgroep (de 16 leerlingen die onder een coach vallen) en sessies van drie verschillende vakken. In het middagprogramma nogmaals een aantal vakken.

Het coachgesprek
Alle docenten voeren het coachgesprek volgens een vaste structuur. Op deze manier is voor zowel de leerling als de docent duidelijk wat er van een coachgesprek wordt verwacht en wat het op dient te leveren. De kern van het coachgesprek vormt het bewustzijn bij de leerling waarom hij iets leert en hoe hij dit het beste kan doen.

Echt contact
Leerlingen worden echt gezien en gehoord; een basisvoorwaarde om te gaan leren. Leerlingen en docenten ervaren dat coaching een positief effect heeft: leerlingen zien steeds beter in hoe ze het beste kunnen leren, maken meer zelfstandige keuzes én lijken meer betrokken en gemotiveerd te zijn. Docent Monique Verhoef: “Leerlingen komen niet alleen met school gerelateerde onderwerpen naar me toe, maar ook met persoonlijke vragen en problemen. Het contact met leerlingen is door de coachingsgesprekken enorm verbeterd.”

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *