Nieuw vocabulaire


Gepersonaliseerd leren vraagt om een ander vocabulaire, het gebruik van andere woorden. Woorden die passen bij de geheel andere manier van denken en werken.

Een vraag die gesteld wordt door docenten is: “Wat doe ik als mijn leerlingen achter lopen?” ‘Achter lopen’ is één van de uitdrukkingen die direct mag worden geschrapt uit de huidige vocabulaire. De vraag mag worden vervangen door “Wat doe ik als de leerling is, waar hij is?” Een leerling is waar de leerling is. Een leerling loopt niet voor of achter. Er is geen gemiddeld tempo waar we onze leerlingen aan af hoeven te meten. Het enige wat we doen is de leerling continue ondersteunen in het toewerken naar eigen opgestelde doelen, van een vmbo-k leerling tot een gymnasiast.

En ook een vraag van een leerling: “Is dit huiswerk?” Huiswerk bestaat niet voor GPL leerlingen. De leerling heeft een planning. Wanneer en waar hij werkt aan opdrachten bepaalt hij zelf. Dit kan natuurlijk ook thuis zijn. Kortom een woord dat ook geschrapt kan worden. Het enige wat we doen is wederom de leerling ondersteunen op weg naar de doelen. Plannen is hier een essentieel onderdeel van.

Vaag taalgebruik? Of helpt deze taal juist bij deze grote verandering? Logisch gebruik en interpretatie van woorden helpen onze visie op leren te versterken. Woorden die we regelmatig gebruiken, interpreteren en internaliseren. Woorden die effect hebben op het leerproces.

Binnen gepersonaliseerd leren is de coachende rol een belangrijk onderdeel. Je ondersteunt de leerling in het leren leren; het ontwikkelen van eigenaarschap over het leerproces. Om de leerling hier inzicht in te geven, is de leerling vaak zelf aan het woord. Dagelijks zie ik hier mooie voorbeelden van tijdens het wekelijkse coachingsgesprek. Een van de leerlingen realiseert zich al pratende dat ze voor Frans moeilijk verder komt. Ze wil hier verandering in brengen en bedenkt dat oefenen met een andere leerling eerder goed gewerkt heeft. De enige vraag van de coach in het gesprek was: “Wat heb je nodig om je doel te bereiken?” Als er iedere week aan je wordt gevraagd hoe het staat met je eigen opgestelde doelen dan ga je, hoe oud je ook bent, op een gegeven moment zinvolle inzichten ophalen uit je eigen antwoorden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *