De ervaringen van een GPL-leerling

Door Suzie Hahnraths en Evelien Verbiesen

Als reguliere leerlingen waren wij heel nieuwsgierig: hoe bevalt het GPL de leerlingen zelf? We gingen in gesprek met Niels Hahnraths over voor- en achterliggen, gemotiveerd zijn en zijn lievelingsvak. (Spoiler: mevrouw Scheffers is een topper)

Hoe bevalt het GPL je in het algemeen? Denk je dat je beter af bent in vergelijking met reguliere brugklassers?
“Het bevalt me goed, want alles qua huiswerk gaat prima en ik vind het  fijn. Ik denk wel dat ik in het voordeel ben, omdat de reguliere brugklassers als ze thuiskomen nog heel veel huiswerk moeten maken, en wij alleen wat we niet hebben afgekregen die dag van wat we hadden gepland. Maar je kunt natuurlijk ook doorwerken” 

Ben je gemotiveerd om hard te werken?
“Dat verschilt per vak. Bij sommige vakken heb ik het gevoel dat ik er goed in ben en dan wil ik hard doorwerken. Bij de vakken die meer tijd kosten en moeilijker zijn ben ik niet zo gemotiveerd. Maar het ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de docent van het vak.”

Wat is je lievelingsvak en waarom?
“Mijn lievelingsvak is wiskunde, omdat ik daar heel goed in ben. Morgen ga ik zelfs trede 7 doen met een paar andere kinderen terwijl de meesten bij 5 zijn. De docente die wiskunde geeft (mevrouw Scheffers) is ook mijn lievelingsdocente en dat motiveert me heel erg om hard door te werken.”

Zijn er ook nadelen aan het GPL?
“Nou, soms laat je alles een beetje slingeren, waardoor je achter raakt. Dat is op zich niet meteen een probleem, omdat er dan nog lessen over de theorie worden gegeven, maar als je echt achterligt heb je wel een probleem, want dan zijn er geen lessen meer over dat onderwerp. Gelukkig gaat de coach er dan achter aan.”

Helpen jullie, als leerlingen, elkaar veel?
De meeste leerlingen werken voor zichzelf, maar er zijn ook mensen die zoveel samenwerken dat ze op hetzelfde niveau zitten. Dat is je eigen keuze, wat je het fijnste vind. Er kunnen bijvoorbeeld havoleerlingen en gymnasiumleerlingen samenwerken en die variatie is mooi om te zien.”

Wat voor activiteiten en ruimtes hebben jullie allemaal?
“Er zijn seminars, die gaan 100% over het afsluiten van een trede of thema. Ook zijn er lezingen, dat is de uitleg van heel veel theorie. Dan hebben we nog labsessies, dan zijn we actief bezig met de docent om opdrachten te maken.
Als ruimte hebben we de Arena, dat is een plek in de leeromgeving met lessen die geschikt zijn voor 3 groepen. Dan is er het Aquarium, daar heb je lessen voor 1 groep, omdat die ruimte wat kleiner is. De vakken wiskunde en geschiedenis worden sinds kort boven gegeven, omdat we daar vaak labsessies van hebben. En er is natuurlijk de workshopruimte beneden, daar kun je zelfstandig of in groepjes werken. Ook lopen daar docenten rond voor als je vragen wilt stellen.”

Hoe kijkt volgens jou de rest van de school naar het GPL?
“Ik denk dat ze ons zien als geluksvogels. Ik heb namelijk een oudere broer en zus, die mij vertelden dat als ze zouden moeten kiezen, ze heel graag naar het GPL zouden willen, vanwege de eigen controle en het werken op eigen tempo. Dat missen ze namelijk in het reguliere onderwijs.”

Hoe denk je dat de toekomst van het GPL gaat verlopen?
“Er wordt er nu op gefocust dat je 30 treden en 15 thema’s afsluit in de eerste 3 jaar. Daarna zien we weer verder, het is een project in ontwikkeling. Ik heb zin in de toekomst!”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *