LOC-gesprekken

Deze week vinden er weer LOC-gesprekken plaats. Een kwartiertje de tijd om met ‘leerling-ouders-coach’ te kletsen. Gesprekken gaan over het welbevinden van de leerling op school, maar ook over de voortgang. Vragen als ‘wat heb je allemaal moeten doen om de trede te kunnen afsluiten?’ en ‘wat zou je de volgende keer anders kunnen doen om een thema goed te kunnen afronden?’ passeren de revue. Het is een moment om stil te staan bij de afgelopen weken en vooruit te kijken naar de komende weken, voor zowel leerling als ouder en coach. De coach of de ouders kunnen door dit gesprek hun strategie verbeteren waardoor we de leerling steeds beter kunnen coachen. Bij de vorige serie van de LOC-gesprekken hebben we met z’n allen besloten dat een leerling op termijn Engels op een hoger niveau mag gaan volgen. Ze sprak thuis met opa regelmatig Engels waardoor ze deze taal veel sneller onder de knie had dan de andere leerlingen. Geweldig is het om dit als coach met de ouders en de leerling te bespreken. We waren allemaal trots en benieuwd hoe ze verder zou gaan. Bij een ander gesprek gaven ouders aan het moeilijk te vinden om hun kind los te laten. Ze hadden het gevoel dat ze te weinig hielpen. De leerling kwam iedere dag zonder huiswerk thuis en ze vroegen zich af of dit wel goed was. Ik heb aangegeven dat dit juist een groot compliment zou moeten zijn, want het houdt in dat de leerling op school zo goed heeft gewerkt dat ze al haar doelen al bereikt had voordat ze thuis kwam.

Zoals je hierboven leest zijn ouders een belangrijke factor in GPL. Wat wij als docenten en coaches op school doen, kunnen de ouders thuis continueren. Het is belangrijk om op één lijn te zitten, zodat de leerling een optimale leerweg kan belopen. Zo’n LOC-gesprek helpt om even stil te staan en bij te schaven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *