GPL is ook …. een stevige structuur

logboekOnze GPL leerlingen hebben zoals alle mensen behoefte aan structuur. Structuur van een dag, structuur van de week. Vanuit die structuur worden de leerlingen gepersonaliseerd losgelaten. Als een leerling het aankan bestaat er de mogelijkheid om keuzes te maken in deelname aan leeractiviteiten, wijze van assessment et cetera. Elke leerling op zijn eigen wijze op zijn geschikte moment. Hoe ziet die structuur eruit?

Structuur is er op diverse manieren: de learning portal, de aanpak van de coaching en het logboek.

Learning Portal
De Learning Portal is één van de bouwstenen van gepersonaliseerd leren. Het is een leerbron voor leerlingen en voorziet in benodigde leermiddelen en kennis om persoonlijke leerdoelen te kunnen bereiken. Het is 24/7 beschikbaar voor leerlingen, docenten en ouders. Belangrijke elementen van de structuur van de Learning Portal zijn de leerdoelen aan het begin van elke trede/thema, de daaruit volgende leertaken en de rubrics aan het eind. En dit voor alle vakken.

De 5 fasen van het coachgesprek
De kracht van gepersonaliseerd leren zit hem voor een belangrijk deel in de coaching en meer in het bijzonder de wekelijkse individuele coachingsgesprekken van 15 minuten. Het doel van het coachgesprek is het ondersteunen van de leerling bij het leren.Deze gesprekken zijn gefaseerd in 5 stappen:

  1. Start: Hoe is het met je?
  2. Terugblik: Hoe is het de afgelopen week gegaan? Wat is er goed gegaan en waar ben je tegenaan gelopen?
  3. Vooruitblik: Wat betekent de afgelopen week voor de leerdoelen en de planning van de komende week?
  4. Strategieën: Hoe ga je de komende week aan de slag?
  5. Afronding: Wat was het belangrijkste dat je in dit gesprek hebt besproken?

Kortom: vragen van de coach staan centraal in het gesprek. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf. Leerlingen moeten leren te evalueren, reflecteren en plannen. Een belangrijk ander hulpmiddel hierbij is het logboek.

Logboek
Het logboek, een advanced agenda, moet de leerling helpen structuur aan te brengen in zijn leren. Aan het begin van de week schrijft een leerling in de basisgroep van 15 leerlingen zijn weekplanning in het logboek. De coach helpt zonodig de leerling hierbij. In vier pagina’s wordt de leerling vanuit leerdoelen naar de individuele evaluatie pagina geleid.

Al deze externe structuur moet de leerling helpen om stap voor stap zijn interne structuur te ontwikkelen. De ene leerling is hier verder in dan de andere. Vandaar dat hier gepersonaliseerd aandacht aan besteed wordt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *