Informatieavond pilot locatie Valkenburg

Woensdagavond 22 juni was de informatieavond voor de ouders van de brugklasleerlingen die gaan deelnemen aan gepersonaliseerd leren in Valkenburg. Ouders en leerlingen hebben al veel informatie gehad, deze avond werd alles nog een stuk duidelijker.

De locatie
In totaal starten 52 leerlingen van de kader en kader/theoretische leerweg met gepersonaliseerd leren. De leerlingen gaan in een gedeelte van voormalige basisschool St. Jozef in Valkenburg aan de slag. Deze locatie ligt op 1 minuut lopen van onze eigen locatie. Ook de andere kader leerlingen (leerjaar 2 tot en met 4) krijgen het grootste deel van hun lessen op deze locatie.

iPad
Alle kinderen die deelnemen aan gepersonaliseerd leren krijgen een iPad tot hun beschikking van onze school. Hiermee hebben ze eenvoudig toegang tot de belangrijkste bron: de learning portal. Daarnaast behoren boeken, artikelen uit de krant en internet ook tot de bronnen.

Dagindeling
De dag wordt steeds opgestart in de basisgroep samen met de coach, dit is een groep van 15 à 18 leerlingen. Tijdens de basisgroep maken de leerlingen hun week en dagplanning. In het logboek wordt deze genoteerd. Hierin staan ook de leerdoelen van de lange termijn (trimester) en korte termijn (week). Ook kunnen hier andere bijzonderheden vermeld worden.
Na de bijeenkomst in de basisgroep volgen er  verschillende leeractiviteiten. De werkvorm zal vaak verschillend zijn, soms werken in een groep, een instructie en bijvoorbeeld een activiteit buiten de klas. De leerling wordt goed gevolgd door zijn coach. Naast de dagelijkse bijeenkomst in de basisgroep heeft elke leerling wekelijks een individueel gesprek van 15 minuten met de coach.
De leerlingen nemen het logboek wekelijks mee naar huis zodat de ouders ook zicht hebben op de planning en vorderingen. Ook het digitale leerlingvolgsysteem Stroom geeft ouders inzicht in de behaalde leerdoelen. Zo weten ouders op elk moment hoe het met de voortgang van hun zoon of dochter gaat.

Niet meteen losgelaten
Leerlingen worden niet meteen losgelaten. Wij zijn ons ervan bewust dat leerlingen moeten wennen aan deze manier van werken. Pakweg de eerste vier weken volgt de leerling een vast rooster. Vanaf dan kan een bepaalde leerling zelf al een aantal keuzes maken terwijl de andere leerling dit nog niet kan en dus een vast rooster volgt.

Hoe gaat het verder?
Gedurende het schooljaar 2016- 2017 wordt het gepersonaliseerd leren regelmatig geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Ouders worden hier ook bij betrokken, er zullen dan ook nog verschillende ouderavonden volgen. Daarnaast komt er ook een klankbordgroep van leerlingen en ouders.

Meer lezen over gepersonaliseerd leren, lees dan het volgende artikel:50 leerlingen in een les?

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *