Coachen

Afgelopen week zijn we gestart met de coachtraining, georganiseerd vanuit Kunskapsskolan Nederland. Iedere docent die volgend jaar betrokken is bij de uitvoering van gepersonaliseerd leren volgt deze cursus. Als coach ben je verantwoordelijk voor het begeleiden van leerlingen bij het ontwikkelen van cognitieve, sociale en persoonlijke vaardigheden. Je start de dag op met je basisgroep. Dat is een groep van circa 15 leerlingen waarvan jij de coach bent. Naast het opstartmoment heb je als coach iedere week een één-op-één gesprek met iedere leerling uit de basisgroep. Je bespreekt het verloop van afgelopen week en je bepaalt samen met de leerling nieuwe leerdoelen en werkdoelen. Je helpt met plannen en houdt overzicht.

Zelf hebben we natuurlijk flink geoefend met het maken van leerdoelen. Eén van mijn leerdoelen was: ‘Ik kan de leerling helpen om eigenaarschap te laten nemen voor zijn of haar eigen leerproces’. Makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom heb ik samen met mijn ‘coach’ een werkdoel opgesteld, namelijk ‘Tijdens een coachgesprek zorg ik ervoor dat de leerling minimaal 60% van de tijd aan het woord is, zodat hij zich verantwoordelijk gaat voelen over zijn leerdoelen’. Mijn leerstrategie haal ik uit de reële context, namelijk dit schooljaar oefenen met collega’s en mentorleerlingen.

Volgende week volg ik, samen met mijn collega’s, deel 2 van de training.c121b716406207585e41c3442d294b54

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *