Gepersonaliseerd leren in de praktijk

Vandaag zijn we (5 collegae havo/vwo) te gast bij RSG Slingerbos in Harderwijk. Eén van de scholen die dit schooljaar gestart zijn met gepersonaliseerd leren. 34 leerlingen werken volgens dit concept.

De dag wordt gestart in de basisgroep. De coaches bespreken met de leerlingen een aantal zaken: docenten die vandaag beschikbaar zijn voor ondersteuning, einde van het schooljaar dat in zicht komt, het plannen van assessments. Daarna gaan de leerlingen aan de slag. De een met Frans, de ander met rekenen et cetera. Alle leerlingen beschikken over een iPad waarmee ze toegang hebben tot de learning portal van Kunskapsskolan en een aantal apps. Ook bevindt zich in de leerruimte een kast met daarin de boeken van de vakken. Ondertussen lopen de coaches rond en gaan in gesprek met leerlingen die dat wensen of waarvan de coach weet dat de leerling nog wat hulp kan gebruiken. Iets later arriveert de docent wiskunde. Zij heeft vandaag een interactieve sessie gepland over doorsneden. Aan de hand van de concrete leerdoelen gaat ze in gesprek met de leerlingen. Na een half uur sluit ze af met een check op de leerdoelen.

Dan is het pauze. Een bel gaat niet. Sommige leerlingen zoeken de zon op, andere leerlingen starten samen, weer andere leerlingen zetten een koptelefoon op, pakken een woordenboek Frans en gaan gewoon aan de slag met Frans. Na de pauze gaat iedereen in workshops aan het werk. Alleen of in groepjes, met diverse vakken. Ook zijn leerlingen samen een assessment voor aan het bereiden. Wat een zelfwerkzaamheid, eigenaarschap. Voor mij tijd om met docenten in gesprek te gaan: elke keer komt het neer op loslaten, vertrouwen hebben in de leerling, scherp blijven op het concept.

Aan het bezoek komt een einde. Weer gezien dat het werkt!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *