Denken in doelen

Recept kunskapVorige week zijn we op onze school begonnen met de training Denken in doelen aangeboden door Kunskapsskolan Nederland. Alle docenten die betrokken zijn bij de pilot volgen deze meerdaagse cursus. De training is cruciaal aangezien de docent andere rollen gaat krijgen. Eén rol is bekend. Ook in het nieuwe onderwijs zal de docent les blijven geven; voor een bord terwijl heel wat paar oogjes naar hem of haar kijken. Alleen gebeurt dit niet meer 8 uur per dag en 5 dagen per week te gebeuren.

Een leerling krijgt de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe en wanneer hij de kennis eigen gaat maken. Belangrijk hulpmiddel daarbij is de dagelijkse bijeenkomst in de basisgroep. De basisgroep is een groep van circa 15 leerlingen die door een coach begeleid wordt. In de basisgroep bespreek je de persoonlijke doelen en de leeractiviteiten die daarvoor nodig zijn.

Er is een veelheid aan leeractiviteiten die hierbij een rol kunnen spelen. Theorie-uitleg kan via een hoorcollege plaatsvinden waarin de docent de kennis overbrengt. Natuurlijk wel met een activerende didactiek. Het andere uiterste is dat de leerling volledig zelfstandig aan de slag gaat. Uiteraard houdt de coach dan in de gaten of de leerling de doelen bereikt en of de producten die hij maakt van goede kwaliteit zijn. Werkt het zelfstandig leren voor een leerling niet, dan krijgt hij meer begeleiding van een coach. Daarnaast zijn er ook workshops waarin leerlingen alleen of samen aan de slag gaan onder begeleiding van een vakdocent. Bij de bètavakken horen vaak proefjes. Deze worden in labsessies aangeboden. Bij de alfa/gammavakken discussiëren de leerlingen in een seminar over maatschappelijke of ethische kwesties om zo kennis van elkaar op te doen. De docent leidt deze discussie en zorgt dat de doelen van het onderwerp aan bod komen.

De verschillende leeractiviteiten zorgen ervoor dat de doelen op een zo effectief en efficiënt mogelijke wijze behaald kunnen worden. Een leerling hoeft niet meer verplicht 50 minuten naar een docent te luisteren als hij een betere manier heeft gevonden. Zo doen we recht aan de leerling en zal hij in zijn eigen tempo en niveau kunnen werken en leren. We denken niet meer in taken, maar in doelen. Deze leiden tot producten die laten zien dat je de kennis beheerst.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *