De leerling écht centraal

De tweede dag in de keuken bij een school met gepersonaliseerd leren als concept: Kunskapsskolan Nyköping. Wat mij opviel was de open cultuur. De principal zit in een open ruimte. Iedereen ziet haar en zij ziet iedereen. Het hele gebouw is open; veel glazen wanden en een open ruimte voor de workshops. De docenten verzorgen diverse vormen van bijeenkomsten met leerlingen en zijn stand-by als de leerling zelfstandig of in groepjes werkt in de zogenaamde workshops.

De 15-jarige leerlingen die ons rondleiden spreken opvallend goed Engels. Op alle vragen hebben zij een antwoord. Of het nu gaat over de leerdoelen die zij deze week afronden of aan het eind van het schooljaar, de dagelijkse planning, de rol van de docent, de dagelijkse door school verzorgde warme lunch of hoe hun ouders dit onderwijs ervaren. Logisch want ze werken elke dag gepersonaliseerd.

Zweden

In het kort iets over het Zweedse onderwijssysteem. Van 7 tot 16 jaar volgen leerlingen de zogenaamde Grundskola. De leerplicht is hiermee afgerond. Daarna volgt de Gymnasieskola. Dit is een brede school voor algemeen voortgezet onderwijs. Wie een driejarig programma afrondt heeft in principe toegang tot hoger onderwijs.

Wat mij het meest bijblijft van deze twee dagen zijn de blije gezichten van de leerlingen. Ze stralen uit dat ze het naar hun zin hebben ondanks de druk om te presteren. Het plannen van de eigen leerroute, het samenwerken, het nemen van initiatieven, het analyseren en het evalueren met de coach zorgt ervoor dat de leerlingen eruit halen wat erin zit.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *