Välkommen Kunskapsskolan

Vandaag heb ik kennisgemaakt met wat gepersonaliseerd leren in Zweden betekent. Daarvoor heb ik een bezoek gebracht aan een Kunskapsskolan-school in Norköping in Zweden. Kunskapsskolan zijn de pioniers van het gepersonaliseerde onderwijsconcept. Iedere leerling wordt gekend en heeft de kans zich optimaal te ontwikkelen.
De opzet van vandaag was dat we een dag van de leerling en docent aan den lijve zouden ondervinden. Dat is helemaal geslaagd. In een informele sfeer waar door leerlingen en docenten hard gewerkt werd heb ik heel wat ervaringen opgedaan.

Om acht uur was ik aanwezig bij de kick-off van deze week voor het docentteam. Allerlei praktische zaken en bijzonderheden over leerlingen en afwezige collegae werden gedeeld. Vervolgens observeerde ik een wekelijks individueel coachgesprek met Charlie een leerling van grade 9 (vergelijkbaar met het laatste jaar van onze onderbouw havo/vwo). Na de social talk ging het achtereenvolgens over zijn weekplanning, een terugblik op de toets natuurkunde vorige week, tips van de coach voor de invulling van de tijd op school en feedback van medeleerlingen. Centraal in het gesprek waren de gestelde doelen en steeds de vraag wat ga jij (Charlie) deze week doen? Het gesprek duurde 15 minuten. Daarna volgde nog een leerling. Helaas was dit wat lastiger voor mij aangezien het gesprek grotendeels in het Zweeds plaatsvond.
Om 9 uur stond een bijeenkomst van een basisgroep op het programma. Elke dag start een groep van leerlingen samen met een coach de dag. Deze groep bestond uit 19 leerlingen. De coach besprak het weekrooster; gaf aan wat verplicht is, welke keuzemogelijkheden er zijn en controleerde bij een aantal leerlingen het logboek. In dit logboek zet de leerling zelf zijn weekplanning. Op dat moment ben ik gaan rondlopen en kwam ik in gesprek met Jutta een leerlinge van grade 9. Zij maakte indruk op mij; met haar Engels, met haar zelfbewustzijn. Zij legde haarfijn dat alleen zij verantwoordelijk is voor hetgeen zij leert. Dat ze haar keuzes maakt uit de lessen die aangeboden worden. Dat ze voor een aantal vakken versnelt om zodoende volgend jaar met een grote kans door te kunnen stromen naar een gymnasium van haar keuze.

Daarna volgden enkele sessies met docenten en schoolleiding over kwaliteit, zorg, organisatie. Genoeg aan informatie, maar deze kon niet op tegen de gesprekjes met leerlingen waarvoor ik daarna nog koos. Kortom een inspirerende dag met de leerling centraal.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *