Het ”lapjesdekendiploma”

Je hebt het misschien ook al gelezen op nu.nl: de onderwijsraad vindt het plan over een diploma op meerdere niveaus risicovol. Natuurlijk wil ik hier een reactie op geven. Volgens het artikel zei de VO-raad: ‘’Verruiming van de wettelijke kaders brengt risico’s met zich mee voor onder meer de toegang tot en doorstroom binnen het vervolgonderwijs…’’ Ik ben het helemaal met ze eens. Een diploma op verschillende niveaus is zeker risicovol en zoals CDA-kamerlid Michel Rog stelt: ‘’… het risico dat leerlingen vakken op een lager niveau gaan doen als ze het wat te moeilijk vinden is te groot.” Oftewel als alle vakken op verschillende niveaus worden gevolgd, creëer je als het ware een ‘’lapjesdekendiploma’’. Hierdoor is het voor universiteiten en hogescholen moeilijk om te peilen of de leerling de juiste kwaliteiten heeft.

Wat ik wel een goed idee vind is om elke leerling een bepaald niveau te laten doen en enkele vakken op een hoger niveau. Dus een diploma kan er als volgt uit gaan zien: een havodiploma met bijvoorbeeld Nederlands op vwo niveau. Zo worden de talenten van de leerling veel beter benut en heb je niet het risico dat leerlingen, die sommige vakken te moeilijk vinden, deze op een lager niveau gaan doen.

Je kunt op mijn school nu al iets extra’s doen, zoals Fast Lane English of denklessen. Bij Fast Lane English leer je de Engelse taal op een hoger en sneller niveau dan het ‘normale’ Engels. Zo praat je bijvoorbeeld de hele les Engels met de leraar en moet je verschillende presentaties geven. In de onderbouw krijgen de meer- en hoogbegaafde leerlingen ‘denklessen’ aangeboden. In de lessen worden verschillende onderwerpen behandeld. Zo staan zelfreflectie, creatief denkvermogen, doorzettingsvermogen en samenwerkingsactiviteiten centraal. De lessen worden gegeven volgens de Probleem Gestuurd Onderwijs-methode. Dit betekent dat je vragen moet beantwoorden over een onderwerp dat regelrecht uit de praktijk komt. Je krijgt niet alle informatie op een dienblaadje aangeboden, maar gaat zelfstandig op zoek naar de aanvullende informatie die nodig is om de opdracht goed te maken. Ik hoop dat heel veel leerlingen in de toekomst de mogelijkheid aangrijpen om iets op een hoger niveau te doen.

Heb je het artikel op nu.nl nog niet gelezen? klik dan hier

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *