”Mijn school is toe aan verandering”

Wie ben ik?
Ik ben Sam de Ploeg, ik ben 15 jaar oud en zit in de vierde klas van het Stella Maris College in Meerssen. Ik ben lid van de werkgroep communicatie. Dit betekent dat ik meedenk over het communiceren van het nieuwe onderwijs. Ook zit ik in de klankbordgroep van leerlingen.

Wat ga ik doen?
In een groep met de directeur, docenten en een mevrouw van een communicatiebureau ga ik vooral door de ogen van de “toekomstige” leerling kijken, denken en vragen stellen. Natuurlijk kijk ik ook vanuit mijn eigen positie en die van mijn klasgenoten: welk effect hebben de veranderingen op ons? Ik ga een blog schrijven (dit is mijn eerste bijdrage), leerlingen interviewen, filmpjes maken en vast nog andere dingen.

Onze school heeft verandering nodig
Wat ik heel fijn vind op onze school is de sfeer. Je krijgt een heel prettig gevoel als je op school rondloopt. Ondanks dat is onze school aan een verandering toe. Je kunt nu maar één niveau volgen, volgens een vast klassikaal ritme. Er wordt te weinig gebruik  gemaakt van zaken waar een leerling echt goed in is. Met dit nieuwe onderwijs zullen de talenten van de leerlingen beter benut worden. Dit zal het leren aan het Stella Maris College veel leuker en interessanter maken. Door het onderwijs anders te gaan inrichten, leer je veel zelfstandiger denken, waardoor je later minder problemen hebt om jezelf aan te passen aan de maatschappij, dan wordt dit namelijk ook van je verwacht!

Wat zou er anders moeten?
Zelf zou ik meer keuze willen hebben in de onderwerpen die er behandeld worden. Graag zou ik vakken
op verschillende niveaus willen volgen, bijvoorbeeld dat je wiskunde op vwo-niveau en Frans op havo-niveau volgt. We hebben nu vaste vakkenpakketten, er kan niet snel gewisseld worden. Met het nieuwe onderwijs zal dit hopelijk anders worden.

Mij lijkt het leuk om bij meerdere vakken over hetzelfde onderwerp te leren, maar dat het onderwerp van verschillende kanten wordt belicht. Dit is een veel interessantere manier van leren. Ook meer zelfstandig werken lijkt mij fijn, zo kan je zelf je tijd indelen en bepalen of je thuis nog moet doorwerken of niet.

Daarbij mag de manier van lesgeven van mij wel wat anders. Nu vertelt de leraar soms 50 minuten over een thema, dit kan saai worden. Er zijn vast manieren om ons actiever met de stof aan de gang te laten gaan.

De klas uit
Je leert toch door te zien en te ervaren? Bij thema’s als de Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog zou school bijvoorbeeld een reis naar Berlijn kunnen organiseren. Dit zijn dan twee vliegen in één klap, taal en cultuur komen dan samen en verschillende vakken kunnen erbij betrokken worden. In het nieuwe onderwijs kunnen de leerlingen deze reis zelf organiseren, zo leren we vaardigheden, waar we in de toekomst vaak mee in aanraking komen.

Het komt er dus op neer dat ik vind dat er verandering nodig is in het onderwijssysteem op onze school. Ondanks dat blijft de sfeer op onze school goed en voel je je er als leerling thuis.

Bent u benieuwd naar welke veranderingen er gaan plaats vinden? Welke stappen er worden gezet? Blijf dan zeker de verschillende bloggers volgen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *